מאת לירז שמואלי
“לירז תעשיה וניהול פרויקטים” מספקת ייעוץ תפעולי ושיפור תהליכי עבודה בקו ייצור להרכבה ידנית של חלקי פלסטיק עבור מפעל הזרקת הפלסטיק של חברת ויסוניק השייכת לתאגיד Tyco העולמי.
ייעוץ תפעולי ותכנון פונקציונאלי לשיפור תהליכי עבודה מתמיד בקווי הייצור להרכבות הפלסטיק במפעל ויסוניק
שיפור תהליכים מתמיד בתעשייה המסורתית היא הדרך היחידה לשרוד את התחרות העזה מסין ושאר מדינות המזרח. שיפור התהליכים במחלקת ההרכבות במפעל ויסוניק השייך לתאגיד Tyco העולמי היא ההצדקה היחידה להפעלת הייצור בארץ. שיפור תהליכים הוא הכרחי כי מי שלא מתקדם כל הזמן, לא דורך במקום אלא מידרדר אחורה במהירות רבה.
ההישגים המרכזיים ב 3 חודשי פעילות של ייעוץ תפעולי בקווי הייצור להרכבות פלסטיק בויסוניק, הם:
ייעוץ תפעולי לגיבוש תהליכי עבודה סדורים בין התפ”י למחלקה הכוללים פורמטים ברורים לתכניות עבודה, לוחות זמנים, הספקי עבודה ועוד, דבר שנותן לתפ”י אופק תכנוני רחוק יותר, ביטחון שהפער בין תכנון לביצוע יהיה מינימלי, הקטנת תופעת “כיבוי השריפות” , שקט תעשייתי ונפשי למנהלים.
ייעוץ תפעולי לגיבוש תהליכי עבודה פנים מחלקתיים כגון: הגדרת “רץ קאן-באן” שתפקידו לדאוג לכל הלוגיסטיקה במחלקה, הכשרת עובדת מובילה כסגנית מנהלת המחלקה והגדרת תפקידיה הכוללים דיווחי מלאי, אבטחת איכות פורמלית, תפעול מערכת MES לניהול ייצור ועוד. התוצאה היא הקטנת העומס על מנהלת המחלקה, ניצול מירבי של העובדות לייצור והרכבה במקום משימות לוגיסטיות והעלאת תפוקות הייצור.
ייעוץ תפעולי לתכנון מחודש של רצפת הייצור ושולחנות ההרכבה, סידור המחלקה בצורה התומכת בזרימת החומר במחלקה, תפוקה מירבית של עובדות הייצור, סדר וארגון המספקים יחד עלייה בתפוקות, חיסכון בזמן מחסנאי ועוד.
לפרויקט נוסף של תכנון מפעלים, ייעוץ תפעולי והקמת קו ייצור להזרקות פלסטיק במפעל “ויסוניק”, לחץ כאן…
לפרויקט נוסף של תכנון מפעלים, ייעוץ תפעולי והקמת קווי ייצור במפעל “הכוכב מגופים”, לחץ כאן…
ליצירת קשר ותיאום פגישה ללא התחייבות לקביעת תכנית פעולה עקרונית לשיפור מערך התפעול או ייעוץ תפעולי, לחץ כאן…
במסגרת ייעוץ תפעולי במחלקת ההרכבות הצלחתי להגיע ל:
איסוף נתוני עבודה מדויקים והצדקת קרוב ל 100% מהתקציב שמוקצה למפעל על ידי הנהלת החברה. אם בעבר בסוף כל חודש נרשמו פערים של עד 40% בין מספר ש”ע כפי שהוא מגיע משעוני הנוכחות אל מול מספר ש”ע שנרשמו בפקודות העבודה, הרי שאיסוף הנתונים כיום הביא להקטנת הפער לפחות מ10% תוך חודש, ואנחנו מאמינים שבחודשים הקרובים הפער יצטמצם לאחוזים בודדים עד כדי אפס מוחלט.
ייצוב גודל המחלקה על 14 עובדי הרכבה במקום 20 עובדים – חיסכון של 6 עובדים המשקף חיסכון של למעלה מ 30,000 ₪ בחודש, על ידי העלאת תפוקות הייצור.
במפעל ההזרקה מבוצעות פעולות הרכבה ופעולות משלימות על ידי עובדים בסמוך למכונות ההזרקה, אך בנוסף קיים מערך הרכבה המבצע הרכבות מורכבות יותר מבחינת מספר החלקים ורמת ההרכבה. תמהיל המוצרים גדול מאוד וכולל עשרות רבות של מקטי”ם בכמויות בינוניות , דבר שלא מאפשר הכנסת אוטומציה יקרה ומחייב פתרונות כגון מתקני עזר, פתרונות הזנה פשוטים לחלקים , שולחנות עבודה יעודיים, פתרונות אחסון על השולחנות ועוד.
בחודשים הקרובים ובמהלך השנתיים הקרובות ישנו צפי לגידול חד בכמויות הפריטים וישנו צורך ליעל את המערך.
הנהלת המפעל ביקשה ממני שירותי ייעוץ תפעולי בארגון מערך ההרכבה בצורה חדשה תוך כדי הטמעת שיטות עבודה חדשות ובניית מתקני עזר למרכיבות, על מנת להעלות את תפוקות המחלקה ללא הכבדה מיותרת על המרכיבות תוך כדי שמירה על מצבת כ”א וגידול מינימלי הכרחי.
במסגרת ייעוץ תפעולי למחלקה נבחנו פתרונות שהתבררו כמוצלחים, כגון שינוי שיטת העבודה משיטה בה כל מרכיבה דואגת גם לכל הלוגיסטיקה סביב עמדת העבודה, קרי הבאת ח”ג מהמדפים, אריזת מוצרים מוגמרים, הפקה והדבקת מדבקות על הקרטונים, פינוי ארגזי התוצ”ג ושקילתם ועוד, לשיטה בה עמדות ההרכבה לא מפסיקות לעבוד וכל הלוגיסטיקה מתבצעת על ידי “מחסנאי רצפת יצור” או “רץ קאן באן”. שיטה זו גורמת לכל פעילות לוגיסטית או יצרנית להיעשות ברצף ללא הפרעות תוך כדי העלאת מהירות ההרכבה ושיפור התפוקות.
על מנת לתמוך בשיטות העבודה החדשות כחלק מייעוץ תפעולי שבוצע, ביצעתי תכנון של כלל המערך באולם חדש במפעל, מיקום שולחנות ההרכבה, אמצעי העזר, מדפי הסחורות בצורה התומכת בשיטות עבודה מתקדמות, אפשרתי זרימת חומר נכונה במפעל, סידור הציוד כך שיתמוך בעבודה רציפה ומהירה, תכנון אחסנת סחורה על מדפים קלים, על מעמדים ייעודיים הסמוכים לשולחנות, ואפילו על גג עמדת העבודה, הכל על מנת לחסוך מקום יקר ולאפשר נגישות מקסימלית לסחורה על מנת שהעבודה לא תעצור.
ביצעתי פילוח לתמהיל המוצרים וקבעתי חלוקה למוצרים גדולים ומרובי חלקים שיורכבו על שולחנות גדולים ורחבים ומוצרים קטנים שיורכבו על שולחנות קטנים יותר. החיסכון בגדול השולחן מאפשר מעברים רחבים יותר בין השולחנות ושינוע לוגיסטי קל ומהיר יותר.
לכל שולחן ולכל משפחת מוצרים הגדרתי את שיטת העבודה – סדר ההרכבה, האם המוצר יורכב על ידי מרכיבה אחת או על ידי שתי מרכיבות שיעבדו אחת אחרי השנייה, הצבת הפריטים על השולחן בארקליות מגדלים שונים על פי הצורך ועוד.
התכנון התבצע באופן מדויק לאור ניתוח כמויות היצור במחלקה, הגידול הצפוי, כ”א ועוד. תפוקת העבודה היא שרטוטי רצפה מדויקים, הגדרת רכש נדרש לביצוע והקמת המערך בפועל. המערך הוקם בהצלחה תוך מספר שבועות בודד וכעת המחלקה ערוכה להגברת תפוקות הייצור.
בנוסף לתכנון וביצוע השיפור במערך הפיזי, ליוויתי את מנהלת המחלקה בתהליכי העבודה השוטפים שלה וביצענו יחד מספר מהלכים לשיפור שיטות עבודה בתוך מחלקת היצור, ניצול כ”א, הגדרת תפקידים מדויקת, קביעת תקני עבודה, ביצוע מדידות זמנים, תיעוד מדידה ומעקב והן בצורת העבודה של מחלקת היצור מול מחלקת התפ”י המפעלית והמחסן.
במסגרת עבודה זו של ייעוץ תפעולי נקבעו נהלים לאופן בו מתקבלת תכנית העבודה השבועית, איך נותנים עליה פידבק, איך מייצרים תמונת מצב של זמינות כ”א ואמצעי יצור והכל תוך כדי הגדרת זמני התגובה לכל שלב בגיבוש תכנית העבודה. כמו כן הוגדר פורמט לאיסוף כלל נתוני היצור השבועיים הכוללים בתוכם חריגות, ביצוע פעולות ומשימות שאין עליהם תיעוד מסודר בפקודות עבודה, ביצוע מיונים חוזרים וטיפול בבעיות איכות ועוד. איסוף נתונים זה ברמה השבועית וסיכומו מידי חודש נותן תמונה מלאה על ניצול ש”ע העבודה במחלקה וגוזר פעולות לשיפור ותיקון ברמת המחלקה וברמת המפעל, עדכון עצי מוצר, פתיחת מקטי”ם חדשים מתן שיקול דעת למנהלים באופן הפיתרון לבעיות איכות אל מול זמן הטיפול ועוד.