חברות רבות ובעיקר יבואנים נאלצים לאחסן כמויות גדולות של סחורה מכיוון שיבוא כמויות גדולות מוריד את עלויות המוצר והשילוח.
כפועל יוצא נדרשות חברות אלו לשטחי אחסנה גדולים שעולים כסף רב. הנדל”ן יקר מאוד בעיקר באזורי הביקוש ולכן יש לבדוק כיצד ניתן להוזיל עלויות אלו ולאחסן כמויות סחורה גדולות בשטחים קטנים וזולים ככל האפשר.
אפשרות אחת היא להתרחק לאזורי תעשיה בפריפריה בהם מחירי הנדל”ן זולים יותר, אך יש לשקול את עלויות ההובלה והלוגיסטיקה וכן את העובדה שגם בפריפריה המחירים כבר לא זולים, אלא אם כן רוכשים שטחים גדולים מאוד, בונים מבנים ומעסיקים עובדים רבים ולכן גם מקבלים סיוע נדיב מהרשויות המקומיות ומהמדינה.
אך לחברות קטנות ובינוניות שזקוקות למחסנים גדולים אך צנועים יחסית, נשארת הבעיה בעינה.
תכנון מחסנים גדולים באופן יעיל ימצה את האפשרויות הגלומות בשטח וישאף לספק מקסימום שטחי אחסנה במינימום מקום והוצאות.
השיטה הטובה ביותר היא ניצול מימד הגובה וכן תכנון מבנה המותאם מראש למטרות אחסנה ולא להיפך – מבנה שהוסב למחסן בדיעבד.
אסביר את שתי הנקודות הנ”ל:
ניצול מימד הגובה – על שטח אדמה משלמים ארנונה ועל גובה מחסן מקסימלי בד”כ לא! (למרות ששמעתי שגם על זה הרשויות כבר “עלו”). בד”כ גם אם רוכשים מבנה קיים, תהיה תוספת עלות למבנה גבוה יותר, אך לא משמעותית באותם סדרי גודל כמו למבנה המתפרס על שטח נדלנ”י גדול יותר. המסקנה המתבקשת היא לנצל את מימד הגובה לאחסנה ככל שניתן.
מובן שיש לכך משמעויות – טיפוס לגובה מצריך כלי שינוע וליקוט גדולים יותר המגיעים לגבהים אלו. לעיתים יש השפעה לא מבוטלת על מערכות כיבוי האש והבטיחות במבנה וכן למערכות החשמל. מבנה גבוה יותר גם יקר יותר לבניה.
אבל, וזה האבל הגדול, ניתן לבדוק את העלויות האלו עוד בשלב חישובי הכדאיות בטרם בנית המחסן. ולמיטב נסיוני כאשר הקרקע יקרה ותשלומי הארנונה גבוהים, בניה לגובה משתלמת יותר מבחינה כלכלית.
תכנון מחסן לוגיסטי עם מבנה המותאם מראש למטרות אחסנה – פעמים רבות נתקלתי בבעלי חברות שרכשו או אף בנו מבנה פרטי שלהם לצרכי אחסנה, ולא שילבו מראש את תכנון המחסן עצמו, המידוף, השינוע, הליקוט והתפעול בשלב התכנון האדריכלי.
מצב זה יוצר בד”כ מבנה בנוי לתפארת שרק בסיומו נאלצים מתכנני האחסנה להתמודד עם בעיות כגון, עמודי ביסוס במקומות הלא מתאימים, תקרות משופעות שגוזלות מקום, מערכות כיבוי אש שהותקנו בצורה מקרית ללא קשר למידוף, רמפות פריקה וטעינה לא אופטימליות, שטח רצפה שקטן במאות סנטימטרים בודדים מהאופטימום למידוף ולנסיעת המלגזה ועוד.
הדרך להימנע מרוב הבעיות האלו היא הפיכת שלבי התכנון.
תכנון המחסן הלוגיסטי צריך להיות משולב עוד בשלב הסקיצות האדריכליות הראשונות. בעצם צריך לתכנן את המבנה כמערך מידוף ושינוע המשורטט ומחושב לפרטי פרטים ואותו יש “לעטוף” במבנה המחסן, תשתיות החשמל והבטיחות ועוד.
תכנון שכזה יוצר מבנה ומערכות תשתית שמותאמות מראש למטרה העיקרית והיא אחסנה אופטימלית בשטח הנתון. כל הבעיות נמנעות ואנחנו יודעים מראש מה נפח האחסנה שיש לנו, מהן הנקודות החלשות שנצטרך לתת להן מענה, איך יתבצעו פעולות האחסנה, פריקה, ליקוט, אריזה וכו’ ואיך המחסן יתפקד ללא “עיזים” ומכשולים שצצו בגלל מגבלות המבנה.
לאחרונה סיימתי לתכנן מבנה מחסן גבוה בבאר שבע עבור יבואן כאשר כל המבנה למעט מספר משרדים מיועד לאחסנת סחורה.
מנהלי הפרויקט ומשרד האדריכלים היו חכמים והחליטו לשלב את תכנון המחסן והמידוף בשלב כה מוקדם, אפילו עוד לפני שלב שכירת שאר היועצים למבנה.
השיטה בה עבדנו הייתה שאני כמתכנן המחסן קיבלתי סקיצות ראשוניות של המבנה ומגבלות השטח ובניתי מחסן, מערכת מדפים ובחירת כלי שינוע המנצלת בצורה אופטימלית את השטח, כולל ניצול מקסימלי של גובה המחסן על פי היתרי הבניה.
לאחר מכן הולבש המבנה, התשתיות ושאר המערכות על גבי תכנון המחסן ובעקבות כך נערכו כמובן התאמות על מנת להגיע למבנה בעל גובה אופטימלי, מערכות כיבוי אש וחשמל וכד’.
תכנון מחסן לגובה של כמעט 14 מ’ ולשימוש במלגזת צריח מלקטת, מערכות תאורה חסכוניות, מערכת כיבוי אש אופטימלית על גבי התקרה ללא צורך על פי תקן ליצור עוד שכבת ספירינקלים בתוך המדפים, אזורי תפעול ורמפות פריקה למשאיות קטנות ולטריילרים.
הכלים כבר עלו על השטח ובעוד מספר חודשים יתנוסס מבנה אחסנה מותאם ואופטימלי המשרת בצורה מיטבית את הלקוח.